Dwa lata po premierze samochodu koncepcyjnego BMW i Hydrogen NEXT, BMW Group zaprezentowało BMW iX5 Hydrogen na targach IAA Mobility 2021 w Monachium.
Obecnie wciąż w fazie rozwoju seryjnego, Sports Activity Vehicle (SAV) z napędem na wodorowe ogniwa paliwowe był jednym z kilku pojazdów, których odwiedzający mogli doświadczyć, gdy jechali wzdłuż Blue Lane łączącej główne tereny wystawowe z innymi obiektami wystawienniczymi w centrum miasta.
„Dzięki wysokowydajnemu ogniwu paliwowemu i zoptymalizowanemu akumulatorowi napędowemu BMW iX5 Hydrogen jest unikalny na skalę światową” – powiedział Juergen Guldner, szef działu technologii i projektów pojazdów BMW Group ds. technologii wodorowych ogniw paliwowych i pojazdów. „W ten sposób wytyczamy nowe ścieżki dla zrównoważonej radości z jazdy.”
- NAJNOWOCZEŚNIEJSZA WIELKOŚĆ
BMW iX5 Hydrogen to nowoczesny luksusowy samochód sportowy (SAV), który łączy przełomową technologię napędu z potężnymi proporcjami i wszechstronnością modelu BMW X.
Poszczególne elementy stylistyki nadwozia i wnętrza podkreślają związki samochodu z marką BMW i, a także specyficzną technologię jazdy. Wewnętrzna krawędź atrapy chłodnicy BMW, wstawki w 22-calowych aerodynamicznych kołach i mocowania w zewnętrznej części tylnego pasa są w kolorze BMW i Blue. Parapety wejściowe i osłony deski rozdzielczej również mają znaczek „wodorowe ogniwo paliwowe”.
Siatkowe wstawki pokrywające otwory powietrza chłodzącego z przodu BMW iX5 Hydrogen, a także tylny fartuch i jego dyfuzor, również mają swój unikalny design. Ozdobne kratki pokrywające atrapę chłodnicy BMW, dolny i dwa zewnętrzne wloty powietrza oraz elementy nadwozia dolnego tylnego końca wykorzystują druk 3D do produkcji prototypów i standardowych części.
- AERODYNAMICZNY I ZRÓWNOWAŻONY
Aerodynamiczne koła BMW iX5 Hydrogen są wyposażone w opony wykonane z naturalnego kauczuku i sztucznego jedwabiu. Surowce do tego celu są wydobywane zgodnie ze standardami niezależnej organizacji Forest Stewardship Council (FSC).
BMW Group jest pierwszym producentem samochodów na świecie, który stosuje w swoich pojazdach opony Pirelli wykonane wyłącznie z certyfikowanego kauczuku naturalnego i sztucznego jedwabiu drewnopochodnego.
- POTENCJAŁ WODOROWY
BMW iX5 Hydrogen łączy technologię ogniw paliwowych z BMW eDrive piątej generacji. Przekształcając wodór w energię elektryczną – układ napędowy zapewnia moc elektryczną do 125 kW/170 KM, przy czym para wodna jest jedyną emisją. Ta moc napędu umożliwia również utrzymywanie niezmiennie wysokich prędkości na dłuższych dystansach.
W fazach wybiegu jałowego i hamowania służy jako generator, dostarczając energię do akumulatora energetycznego. Energia zgromadzona w tym akumulatorze jest również wykorzystywana do szczególnie sportowych manewrów – zapewniając systemową moc 275 kW/374 KM i gwarantując charakterystyczne dla marki wrażenia z jazdy.
- SZYBSZE NAPEŁNIANIE
Wodór potrzebny do zasilania ogniwa paliwowego jest przechowywany w dwóch zbiornikach o ciśnieniu 700 barów wykonanych z tworzywa sztucznego wzmocnionego włóknem węglowym (CFRP), które łącznie mieszczą prawie sześć kilogramów wodoru. „Napełnienie zbiorników wodoru zajmuje tylko trzy do czterech minut, więc nie ma ograniczeń w korzystaniu z BMW iX5 Hydrogen na długich dystansach, z zaledwie kilkoma krótkimi postojami pomiędzy nimi”, wyjaśnia Guldner.
Opracowanie: Portal motoryzacyjny
Źródło: zdjęcia i materiały prasowe producenta