Jako czwarty model z serii, Audi activesphere concept stanowi kulminację modeli koncepcyjnych Sphere wprowadzonych przez markę z czterema pierścieniami. Po Audi skysphere roadster z 2021 r., zarówno Audi grandsphere sedan, jak i Audi urbansphere space concept w kwietniu 2022 r., debiutuje czterodrzwiowy crossover coupé o zadziwiająco wszechstronnym designie nadwozia. Mierzący 4,98 metra długości, bardzo elegancki samochód jest czymś więcej niż tylko luksusowym samochodem sportowym, z imponującym prześwitem i dużymi 22-calowymi kołami ogłaszającymi jego talent terenowy. Tył Sportback activesphere może za naciśnięciem jednego przycisku zamienić się w otwartą skrzynię ładunkową (“active back”) – idealną do przenoszenia sprzętu rekreacyjnego, takiego jak rowery elektryczne lub sprzęt do sportów wodnych i zimowych.
Samochód koncepcyjny został zaprojektowany w Audi Design Studio w Malibu, zaledwie rzut kamieniem od Pacific Coast Highway, legendarnej nadmorskiej drogi. Kierownik studia Gael Buzyn i jego zespół są kreatywnymi umysłami stojącymi za projektem. Opisuje ideę projektu: “Activesphere jest wyjątkowa. To nowy typ crossovera, który sprytnie łączy elegancję Audi Sportback, praktyczność SUV-a i prawdziwe możliwości terenowe.”
Dzięki napędowi elektrycznemu i technologii szybkiego ładowania z modułowego systemu PPE Audi, Audi activesphere dołącza do rodziny pojazdów koncepcyjnych sphere. Bezemisyjny o zasięgu ponad 600 km i niezwykle szybkim czasie ładowania dzięki technologii 800 V, łączy w sobie zrównoważony rozwój, dynamikę i możliwości długodystansowe najnowocześniejszych pojazdów elektrycznych.
Jego wymiary – 4,98 m długości, 2,07 m szerokości i 1,60 m wysokości – sprawiają, że Audi activesphere concept należy do segmentu premium. Typowy dla samochodu elektrycznego rozstaw osi wynosi 2,97 metra, zapewniając pasażerom maksymalną przestrzeń na nogi. Zwisy przednie i tylne są odpowiednio krótkie, co daje znacznie bardziej kompaktowe wrażenie, niż wskazują na to same liczby. Ze wszystkich perspektyw Audi activesphere concept wydaje się monolityczny, jakby z jednej formy.
Duże 22-calowe koła i uderzający prześwit, płaska kabina tak typowa dla Audi i dynamiczny łuk dachowy nadają samochodowi proporcje, które wyraźnie przypominają samochód sportowy.
Powierzchnie szklane stanowią znaczną część nadwozia pojazdu – i to nie tylko na wysokości głowy. Przód activesphere ma twarz marki, Singleframe, zaprojektowany jako przezroczyste przeszklenie.
Wygląd zewnętrzny wyraźnie sygnalizuje terenowe możliwości pojazdu, a dzięki obszernym nadkolom przedstawia zmienny, elektronicznie sterowany napęd na wszystkie koła quattro. Prześwit Audi activesphere jest również zmienny. Idealny do użytku w terenie, można go zwiększyć o 40 milimetrów z podstawowej wysokości 208 milimetrów lub obniżyć o taką samą wartość podczas jazdy po drodze. Jest to korzystne zarówno dla środka ciężkości, jak i aerodynamiki podczas szybkiej jazdy. Kąt natarcia Audi activesphere – odpowiedni dla jazdy terenowej – wynosi 18,9 stopnia, a kąt zejścia 28,1 stopnia.
“Sphere” nadaje ton: wspólna nazwa Audi skysphere, grandsphere, urbansphere, a teraz także activesphere, nawiązuje do wnętrza. Kilowaty i km/h lub przyspieszenie nie są już na szczycie specyfikacji projektowych dla tej nowej generacji samochodów. Zamiast tego punktem wyjścia jest wnętrze, sfera życia i doświadczenia mieszkańców podczas podróży. Ich potrzeby i pragnienia kształtują przestrzeń, architekturę i funkcje.
Ze względu na swoje wymiary i osiągi, Audi activesphere concept nadaje się do wykorzystania najbardziej innowacyjnego elektrycznego układu napędowego Audi: Premium Platform Electric, w skrócie PPE.
PPE są przeznaczone wyłącznie do napędu elektrycznego i dlatego mogą w pełni wykorzystać wszystkie zalety tej technologii – w celu poprawy właściwości jezdnych, ekonomii i opcji pakietowych samochodów.
Kluczowym elementem przyszłej floty PPE jest moduł akumulatorowy między osiami. W Audi activesphere concept mieści w baterii około 100 kWh energii. Wykorzystanie całej szerokości samochodu między osiami umożliwia uzyskanie stosunkowo płaskiego układu akumulatora.
Silniki elektryczne na przedniej i tylnej osi Audi activesphere concept z napędem na wszystkie koła zapewniają łącznie 325kW i systemowy moment obrotowy 720 niutonometrów. Przednie i tylne koła są połączone pięcio-wahaczową osią. Samochód koncepcyjny wyposażony jest w adaptacyjne zawieszenie pneumatyczne Audi z adaptacyjnymi amortyzatorami. Sercem technologii napędowej we wszystkich przyszłych modelach
PPE będzie technologia ładowania 800 V. Dzięki temu akumulator, taki jak w Audi e-tron GT quattro można ładować do 270kW w bardzo krótkim czasie na stacjach szybkiego ładowania. Ta rewolucyjna technologia po raz pierwszy wejdzie do segmentu średniego i luksusowego z PPE.W mniej niż 25 minut akumulator o pojemności 100kWh ładuje się od 5 do 80 procent. Dzięki zasięgowi ponad 600 kilometrów, Audi activesphere w razie potrzeby bezwarunkowo nadaje się do pokonywania długich dystansów.
Opracowanie: Portal motoryzacyjny
Źródło: zdjęcia i materiały prasowe producenta